Aimdigital gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Meer informatie   ACCEPTEER
18/01/2020

Optimaliseer zoekwoorden voor intent in Google Search Ads.


Bij het inzetten van een tekstadvertenties in Google Search denken we onmiddelijk aan zoekwoorden. Wat we hierbij niet mogen vergeten is dat er achter elke zoekopdracht ook een gebruiker schuilt met een bepaalde behoefte en intentie.  Daarom is het vinden van de intentie achter een zoekwoord van groot belang. Zonder echt te weten wat de intentie is van elke zoekopdracht kan je ad spend al snel de lucht in schieten.

We onderscheiden 3 soorten zoekintenties:

- NAVIGATIONAL: Zoekwoorden met de intentie om een bepaalde site te bereiken. (low intent)

- INFORMATIONAL:  Zoekwoorden met de intentie om informatie te verkrijgen.  (low intent)

- TRANSACTIONAL: Zoekwoorden met de intentie om een bepaalde actie te ondernemen zoals een offerte aanvragen, online shopping... (high intent)

Low intent vs high intent:

Low intent zoekwoorden
Low intent keywords zijn zoekwoorden die binnen de eerste 2 types vallen: navigational & informational. Iemand die zoekt naar een specifieke site of zoekt naar bepaalde informatie zal hoogswaarschijnlijk niet bereid zijn om een aankoop te verrichten. Veel adverteerders, vooral beginners maken hier de fout. Ze zullen optimaliseren om zoveel mogelijk relevante klikken en bereik te genereren. Op zich niets mis mee, maar vaak wil je toch gerichter adverteren om je budget optimaal te benutten.

High intent zoekwoorden
In tegenstelling tot high intent zoekwoorden, bieden deze zoekopdrachten verschillende voordelen aan adverteerders. De zoeker geeft namelijk zeer duidelijk aan wat zijn intentie is. Voorbeelden van high intent keywords zijn: "bloemen online kopen" "Bloemen korting" "Bloemen online gratis verzending" enz...

Ook productgerelateerde zoekwoorden vallen in de categorie van high intent zoekwoorden zoals:

  • Branded search (merknamen, bedrijfsnamen)
  • Specifieke producten (iphone 7s, logitech mx master...)
  • Product categorieën (voetbalsokken, bluetooth speakers...)
  • Zoekwoorden met "koop", "goedkoopste", "beste", "vergelijking", "review"...

 

Uiteraard is dit niet voor iedereen hetzelfde. Afhankelijk van je eigen producten of diensten zal je zelf met wat gezond verstand de juiste optimalisaties kunnen uitvoeren. Bovendien is deze oefening ook erg nuttig om SEO pagina's mee uit te bouwen. Ook het gekozen attributiemodel is belangrijk om te achterhalen of er low intent zoekwoorden zijn die bijdragen tot je conversies. Op deze manier zal je gerichter adverteren in Google Search en inspelen op de behoefte van je doelgroep in de momenten die belangrijk zijn.

Blijf op de hoogte van nieuwe case studies, marketing tools en inzichten.

E-mail (*)