Aimdigital gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Meer informatie   ACCEPTEER
08/05/2020

Instagram Shopping activeren? Volg deze 4 stappen.


Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping biedt je de mogelijkheid om producten te taggen in je organische Instagram posts of stories. Gebruikers kunnen vervolgens klikken op een product tag om meer productinformatie te bekijken. Hieronder hebben we een handig stappenplan uitgewerkt om Instagram Shopping te activeren voor jouw account.

 

Hoe activeer je Instagram Shopping?

Om gebruik te kunnen maken van Instagram Shopping dien je te voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Je bedrijf is gevestigd in een locatie waar Instagram Shopping actief is.
- Je bedrijf verkoopt fysieke goederen.
- Je Instagram account is een business account.

Voldoe je aan bovenstaande? Mooi, dan kunnen beginnen met het stappenplan.

 

Stap 1: Instagram Shopping activeren.

Eerst en vooral dien je Instagram Shopping te activeren binnen de Instagram App zelf.  Open je applicatie en navigeer naar je Instagram Bedrijfsprofiel. Ga naar “Instellingen” >  “Bedrijf” > “Registreren voor Shopping”. Deze procedure kan tot 14 dagen duren en je ontvangt een melding zodra de aanvraag is goedgekeurd. Indien je de melding hebt gemist, dan kan je terug gaan kijken naar deze instellingen om de status ervan te bekijken.

 

Stap 2: Open FB Business Manager en maak een FB Advertentieaccount.

Instagram Ads worden gemaakt in Facebook Ads. Om Instagram Shopping te kunnen gebruiken moet je daarom eerst beschikken over een Facebook Advertentieaccount. Ben je nog niet in het bezit van een Facebook Advertentieaccount? Dan kan je dat gemakkelijk aanmaken door te navigeren naar “Bedrijfsinstellingen” > Ad Accounts > Add (blauwe button). 

 

Stap 3: Koppel je Instagram account met je Facebook Advertentieaccount.

Alvorens we verder gaan controleren we best even of je Instagram bedrijfsaccount reeds is gekoppeld met je Facebook Advertentieaccount. Surf naar “Bedrijfsinstellingen” > “Accounts” > “Instagram Accounts”. Daar kan je zien of jouw Instagram account is gekoppeld. Staat deze leeg? Dan kan je op de Add button klikken. Wanneer jouw instagram profiel wel zichtbaar is, dan kan je je instagram account selecteren en op de tab “Connected assets” klikken. Vervolgens kan je via de button “Add assets” jouw advertentieaccount selecteren. Nu is jouw instagram account gekoppeld met je advertentieaccount.

 

Stap 4: Maak een Facebook catalogus.

De producten die je wil taggen op Instagram zullen opgehaald worden uit een catalogus die je zelf maakt in Facebook Business Manager. Deze catalogus kan je maken en beheren in de Catalog Manager. Ga als volgt te werk.

Open je Business Manager menu in de linkerbovenhoek en selecteer “Catalog Manager”. Dit brengt je naar de plaats waar je jouw producten kan toevoegen in de vorm van een catalogus. Klik op “Create Catalog”.

Kies vervolgens jouw type bedrijf: E-commerce, travel, immo of auto’s.

Bij de configuratie van je Catalogus heb je 2 opties: 

  • Ofwel upload je jouw producten via een datafeed
  • Ofwel maak je een koppeling met je webshop zodat alles automagically wordt toegevoegd. Let op: dit werkt enkel met Shopify,  Bigcommerce, Magento, Opencart of Woocommerce.

Ben je niet in het bezit van een datafeed noch een webshop uit de voorgestelde platformen? Dan kan je de producten ook manueel toevoegen in de catalogus. Selecteer daarvoor de optie “upload productinformatie”.

 

Done! Als jouw catalogus nu foutloos is aangemaakt kan je jouw producten taggen in je Instagram Posts of Stories. Bovendien kan je deze catalogus ook gebruiken om Instagram advertenties te maken. Zo kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen die een specifiek product bekeken, nadien hetzelfde product ook via advertenties zien in een latere fase.

 

 

Blijf op de hoogte van nieuwe case studies, marketing tools en inzichten.

E-mail (*)